Εκδόσεις
Η πανδημία του COVID-19 έθεσε υπό αμφισβήτηση την ανθεκτικότητα των θεσμών της κοινωνίας σε πολλά μέρη του κόσμου. Στην Ελλάδα, όπου η εμπιστοσύνη στους κοινωνικοπολιτικούς θεσμούς είχε δοκιμαστεί αρκετές φορές στο παρελθόν, η πανδημία του κορονοϊού αποτέλεσε ένα νέο πλαίσιο στο οποίο αμφισβητήθηκε η αποτελεσματικότητά τους, όταν η κυβέρνηση αναγκάστηκε να λάβει κρίσιμες πολιτικές αποφάσεις και να επιβάλει πρωτοφανή περιοριστικά μέτρα στο όνομα του κοινού καλού.
Υποστηρίζεται ευρέως ότι η επιτυχία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει προσφέρει περισσότερο από μισό αιώνα ειρήνης, σταθερότητας και ευημερίας στην Ευρώπη και ότι αυτό είναι το αποτέλεσμα της διαδικασίας εξευρωπαϊσμού. Σε αυτό το άρθρο υποστηρίζουμε την ιδέα ότι αν και ο εξευρωπαϊσμός είναι μια μοντέρνα έννοια, είναι επίσης μια αμφισβητούμενη έννοια.
To κείμενο αυτό εστιάσει στη διαχείριση των μέσων ενημέρωσης από την πλευρά της πολιτείας στην περίοδο της πανδημίας του COVID-19 κατά την πρώτη φάση των μέτρων της κυβέρνησης.
Αυτό το βιβλίο καταγράφει την εξέλιξη των ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης τα τελευταία 30 χρόνια, από το 1990 έως το 2020. Βασίζεται στις θεωρητικές κλασικές υποθέσεις των περιφερειακών συστημάτων μέσων ενημέρωσης που παρέχουν οι Hallin και Mancini και ταυτόχρονα τις θέτει σε δοκιμασία.
Σε αυτόν τον συλλογικό τόμο, καταξιωμένοι μελετητές από όλο τον κόσμο επανεξετάζουν και επικαιροποιούν σημαντικές έννοιες της πολιτικής επικοινωνίας υπό το πρίσμα των πιο πρόσφατων αλλαγών που συμβαίνουν στα περιβάλλοντα των μέσων ενημέρωσης.
Η Ελλάδα παρέχει ένα άλλο, αν και αξιοπρεπές, παράδειγμα για το πώς η οικονομική κρίση και οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν επηρεάσει τα μέσα ενημέρωσης της χώρας.
Το κείμενο περιγράφει τη δομή και την ανάπτυξη του πεδίου των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα. Διερευνά τη σχέση μεταξύ των μέσων ενημέρωσης, των πολιτικών ελίτ και των ιδιωτικών συμφερόντων.
Αυτή η έρευνα διερευνά τους δεσμούς μεταξύ της οικονομικής κρίσης στις χώρες του Ευρώ και του λαϊκισμού και αναρωτιέται αν υπάρχουν μοτίβα λαϊκισμού σε διαφορετικές εκλογικές εκστρατείες, δηλαδή υπάρχει κάποια συγκεκριμένη λαϊκιστική ρητορική ή παρόμοιες ρητορικές;
Η ελευθερία, η ισότητα και η εποπτεία είναι βασικές αξίες της δημοκρατίας. Στο Media for Democracy Monitor (MDM) μεταφράζουμε αυτές τις αξίες σε λειτουργίες επικοινωνίας.
Το παρόν βιβλίο έχει στόχο να αναδείξει τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας αυτής επικοινωνιακής συνθήκης, καθώς η κατανάλωση του σύγχρονου περιεχομένου των μέσων επικοινωνίας επιτελείται «ανάμεσα σε 4 οθόνες».
Η θεωρία αναφέρει ότι τα μέσα διαμέσου της θεματολογίας και της πλαισίωσης των θεμάτων τους μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική, ιδίως σε προεκλογικές περιόδους. Το παρόν κεφάλαιο εξετάζει τη δημοσιογραφική κάλυψη 9 μέσων ενημέρωσης στις εθνικές εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015.
Οι πρώιμοι υποστηρικτές του διαδικτύου αντιμετώπισαν τις ειδήσεις και την ενημέρωση ως έναν τομέα στον οποίο οι ψηφιακές τεχνολογίες θα απομείωναν τις κοινωνικές ανισότητες, Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα κοινωνικά δίκτυα κι άλλες μορφές εναλλακτικής πληροφόρησης θα δημιουργούσαν έναν διαφορετικό κοινό. Υπό το πρίσμα της σημερινής εποχής, αυτή η ψηφιακή υπερβολική αισιοδοξία δεν δικαιολογείται πλέον.
Η θεαματική αύξηση των επικοινωνιακών μοντέλων μέσω διαδικτύου είχε δραματικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνίες, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι πολιτικοί φορείς ενεργούν και αλληλοεπιδρούν στον εικοστό πρώτο αιώνα. Η πολιτική επικοινωνία αλλάζει, αλλά δεν είναι σαφές πώς σχετίζονται οι αλλαγές με τις ανησυχίες σχετικά με τις ανισότητες στον τομέα της επικοινωνίας και ενημέρωσης.
Το κείμενο αυτό σχολιάζει την πολιτική επικοινωνία κατά την προεκλογική περίοδο των Ευρωεκλογών στην Ελλάδα του 2019.
Αυτό το κεφάλαιο είναι προϊόν συγκριτικής έρευνας. Επικεντρώνεται στις τάσεις της ειδησεογραφικής κάλυψης τα τελευταία χρόνια. Εξετάζει την παρουσία λαϊκιστικών βασικών μηνυμάτων κατά την "ειδησεογραφική κάλυψη της μετανάστευσης" και "σχόλια για τα τρέχοντα πολιτικά γεγονότα" στις ευρωπαϊκές εφημερίδες σε δύο χρονικές περιόδους, δηλαδή την άνοιξη 2016 και την άνοιξη του 2017.
Το πεδίο των μέσων ενημέρωσης σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου έχεις εισέλθει σε μια περίοδο όπου οι αλλαγές καθορίζονται από τις εξελίξεις της τεχνολογίες, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό και την εμπορευματοποίηση καθώς και την συγκέντρωση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Οι παραδοσιακοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί έχουν προσπαθήσει να αναπτύξουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα χωρίς επικοινωνία. Αυτές οι εξελίξεις που έχουν πλέον επιβάλλει μια νέα απορρύθμιση του πεδίου έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο πεδίο των μέσων ενημέρωσης, ιδίως στο δημοσιογραφικό πεδίο.